Aga kes ta päriselus on?

Väga harva, kui WordPressi statistika otsingsõnu näitab. Tavaliselt näitab otsinguga blogisse jõudmiste arvu, aga mis sõnadega jõuti, seda mitte. Ükskord siiski nägin, et keegi oli guugeldanud: kes on kristallkuul?

Huuh, pean tunnistama, et suhteliselt kõhe hakkas. Ma ei varja kiivalt oma isikut, aga samas ma ei pea vajalikuks ka end igal võimalikul viisil eksponeerida. Kes teab, see teab ja kes ei tea, sellel ei olegi vaja teada.

Miks on mõnel nii hirmus tung teada saada, kelle blogi ta loeb? Kui ta loeb blogi ja see pakub talle mingit naudingut, miks ta ei võiks leppida lihtsalt selle infoga, mis avalik on? Mida see paremaks teeks, kui ta saab kirjutajale näo ja nime? Eeldusel, et tal pole tungivat põhjust autori poole mingi pakilise küsimusega otse pöörduda. Ma ei mõista seda. Sest reeglina on ka blogides mingi meiliaadress üleval, soovijad kirjutagu sinna.

Hakkasin nuputama, kui paljusid loetavate blogide autoreid ma ise tunnen/tean. Võtsin Feedly ette ja selgub, et enamiku blogijatega olen suhelnud ja tean neid nimepidi. Kas ma olen nime teda saanuna kohe guugeldama asunud ja perverssel moel jälitanud? Ei ole. Ma ei tea, millised need inimesed välja näevad (juhul kui nad pole endast blogisse pilte postitanud või me pole päriselus kohtunud) ja ma ei tea, kus nad keskkoolis/ülikoolis käisid jmt.

Neid, kelle nime ma ei tea, ei ole ma ka ööund kaotades meeleheitlikult guugeldanud* ja üritanud otsi kokku viia. Ma leian, et see tegevus on pisut haiglane isegi.

Blogijad ja lugejad, kas teile on oluline teada (teise) blogi taga olevat isikut nime- ja nägupidi? Kui jah, siis miks?

*Ühe erandiga. Üks blogija tegi ühes postituses enda nimest anagrammi ja vot see vallandas küll otste kokkupaneku. Ja ma tunnistan, et see oli minust perversne. Õnneks me saame hästi läbi ja mul pole plaanis tema isikuandmeid kuidagi koledasti kasutada.

17 kommentaari

  1. See vist…sõltub. Noh, näiteks kui juhtub olema mingi blogi, mis paljastab pidevalt mingit skandaalset või lausa ametiringkondades salajast informatsiooni – siis tekib küll küsimus, et KUST see inimene küll teab.

    Aga kui on tavablogija? Mida annab mulle tema pärisnime ja identiteedi teadmine? Ehk vaid seda, et kui päris elus kirjutab inimene oma FB seinale näiteks…khm… ebatsensuurseid tekste ja/või sõimab ühte või teist inimgruppi vms, ent blogis on ilme hoopis vastupidine, et siis võib äkki tekkida küsimusi. Aga see jällegi eeldaks, et juba teatakse kellega tegu on ja paljastused puuduvad.

    Aga üldiselt… Eesti on ju küla 🙂

    • On küll küla. Kas see võiks olla põhjus, et “äkki ma tunnen seda inimest”? Igal juhul tunduks see mulle adekvaatsema põhjendusena kui “lihtsalt tahaks teada”.

      Või isegi kui see blogija on mingi tuttav – kui ta ise oma isikut ei rõhuta, äkki ta eelistabki anonüümseks jääda? Miks peaks siis seda isikut vägisi ja vastu tahtmist rambivalgusse tirima… Mina ei mõista seda.

      • Mõned inimesed ongi rohkem…. huvitatud 🙂 Aga eks nii need jutud levivadki – keegi teab kedagi, kes teab kedagi, kes teab sind. Blogimaailmas võib samamoodi olla, et mina loen kedagi, kes teab kedagi teist, keda juhtun teadma ka mina (ja niimoodi jõuavadki jutud lõpuks, moonutatud kujul loomulikult, kodukõrvu tagasi, sellest mida ja kuidas kirjutatud sai).

  2. Ma ikka julgelt üle pooltel enda jälgitavatel blogijatel nime ega nägu kokku ei vii. Ei häiri mind see väga ka. Ainult vahepeal, kui kuskil tuleb jutuks, et näe, need blogijad on sugulased vms, siis imestan, kuidas mina küll midagi ei tea ega ole ka otsi kokku viinud. Ma vist hästi ei usu sellesse, et Eesti on küla, vähemalt minu jaoks, sest eeldan, et kui ma nüüd guugeldaks kedagi, saaks raudselt vastuseks mingi minu jaoks täiesti mittemidagiütleva nime, seega ei paku ka huvi.

    • Sama siin, et osade puhul tean vaid eesnime (kuna nad on selle blogis ise välja toonud), aga mõne puhul ei tea sedagi. Ja see ei häiri.

  3. Mir.

    Mina hobi korras otsin kõikide enda lemmikblogijate identiteedid välja. See on nagu lõbus väljakutse iseendale, et kui osav ma “detektiivitöös” ka olen. Sind ma otsinud ei ole. 😀 Pole püsilugeja. Minu arust selline otsing ei ole perversne. Tänapäeval on juba moodne öelda, et kui julged kellegi pildifeedi scrollida, siis see on juba “stalkimine”. Ega ikka ei ole küll. Info, mida leiab, on ju niigi avalik ja peamiselt (facebookis jne) inimese enda otsusel üles pandud. Pigem peaks inimesed mõtlema, mida ja miks nad avalikult jagavad. Selle peale ei satu ju ainult sihikindlad otsijad, vaid ka juhuslikud möödujad. Perversne oleks see, kui hakkaks tegema mingeid tasulisi otsinguid äriregistris ja kinnistusraamatus või kuskil asutuses töötades kuritarvitama oma töövahendiks olevat programmi.

  4. Kusjuures mulle suisa meeldib, kui ma ei tea, kes ja milline see inimene on, kes kirjutab, sest nii loon ma oma peas mingisuguse pildi. Enamiku puhul ma siiski ees nime tean, aga välimust mitte ja see ei häiri mind. Vastupidi. Enda puhul ma otseselt midagi ei varja, aga eelistan oma perekonnanime ja töökohta mitte avaldada.

  5. Minul on vist nii, et suurem hulk, keda loen, niikuinii teevad endast pilti ka ja siis tead niikuinii (Jah, mitte isikukoodi ja perekonnanime, aga eesnime ja nipet-näpet ikka). Näiteks kui Ebapärlikarp ükspäev Rimis vastu kõndis, siis kohe oli korra siuke moment, et aju tahtis hakata tere ütlema 😀 Aga kui ei tea kedagi, no siis ei tea, loed teksti niisama – võib-olla hoopis tahaks lihtsalt rohkem tausta teada saada (no näiteks kui hakkad kedagi uut lugema, aga ei jaksa ta tervet arhiivi läbi lugeda, nagu näiteks minu jaoks Sina või Murca), sest siis saaks paremini aru, miks inimesel on mingid konkreetsed arvamused või hoiakud.

  6. Maria

    Mind küll huvitab, ei imesta kui ka ise olen sarnase fraasi kunagi google’sse trükkinud. Mitte creepy stalkeri moodi, vaid lihtsalt et paremat pilti saada: et kes see inimene on, kui vana, kus elab, kus töötab jne. Tavaliselt tekib see mõnda postitust lugedes, tekib vajadus konteksti järgi. Reeglina anonüümseid blogijad väga jälgida ei viitsi, huvi kaob kiiresti. Sinu puhul vist postitused nii huvitavad, et kutsub ikka tagasi. 🙂

    • Kusjuures ma selles osas olen täiesti nõus, et konteksti on mingil määral vaja. Mis vanuses, kus elab, kellena töötab (selles osas nii ja naa, piisab ju ka valdkonnast, aga kui tööst üldse ei kirjutata, pole ehk isegi selles osas vahet), kas on naine või mees. Ega seda reeglina vist varjata kah.

      Creepy on see, kui aetakse välja nimi ja hakatakse otsima fotosid, vanemaid, lapsi või muid sidemeid. See pole enam taustainfo, see on uudishimu, mis läheb üle piiride. Toonitan, et minu jaoks.

      Mina ei viitsi jälgida selliseid blogijaid, kes kirjutavad hästi ümber nurga ja oma elust/kogemustest üldse ei kirjuta. Liiga abstraktne mõtelus jääb kaugeks ja ma ei viitsi süveneda. Just samal konkreetsel põhjusel olen ühe blogi lugemise katki jätnud – liiga anonüümne.

      • Jah, ma olen ka mõelnud, et äkki peaks selguse huvides (ma saan ju aru, et keegi ei hakka blogisse sattudes tervet arhiivi läbi lappama nägemaks, kellega tegemist) mingi lühikese isikututvustuse panema a la “naine, vanus, lapsed, töötab selles valdkonnas, õppinud seda, huvitavad need asjad”. Teisalt jälle kastistab see minu jaoks inimese kuidagi ära, mingid stereotüübid lähevad kohe käiku ja seda ma jälle üldse ei tahaks,

  7. Maire

    Mina tean, mis su nimi on 🙂 Ja teada sain nii, et hakkas huvitama, kes see tark tüdruk on 😀 Päriselt ka, nii mõtlesingi. Ja siis otsisin välja. Ei ole perverssne tüüp muidu, täitsa norm olen enda arvates 😀 Mind iga blogija niimoodi ei huvita, aga seda tahaks küll veel teada, kes on Hundi Ulg ja Indigoaalane. Lihtsalt juba sellepärast, et olen neid blogisid nii kaua lugenud ja tundub kuidagi veider, et ei tea. Natuke nagu ebavõrdne suhtlus, kus võim on blogija käes, kes kommenteerijate nimesid näeb, aga meie samas blogija nime mitte. Peab olema väga osav kui oma identiteeti lõpuni varjata tahetakse, need kaks on seda igal juhul suutnud.

  8. Ma loen üsna mitut anonüümset blogi ja mind üldjuhul autori isik väga ei huvitagi. Vast seetõttu, et mind paelub lihtsalt kirjutaja mõttemaailm ja lihtsalt kuiva infona nimi, amet ja hariduskäik ei lisaks mu jaoks suurt miskit. Erandiks on üks blogija, kelle puhul on mul tunne, et olen temaga reaalses elus kokku puutunud. St. mul pole kahtlust, et vot, üks kindel isik on selle taga! Vaid lihtsalt mingi üleüldine aimdus. Natukene nagu huvitab kas sellel sisetundel ja aimdusel on tõepõhi all või ei. Samas küsida ei malda 🙂

  9. Endine kolleeg

    Mina sattusin sinu blogi juba mõnda aega tagasi lugema ja alguses ei teadnudki, kellega tegu. Mingil hetkel panin aga uute postituse ilmudes otsad kokku, et nüüd oleme sinuga töökaaslased – selline naljakas lugu. Vahepeal sai siis lugemisest pikemat pausi tehtud, kuidagi privaatsuse rikkumisena tundus? Nüüd muidugi enam töökaaslased ei ole ja saab jälle südamerahuga uusi postitusi oodata.

  10. Mina satun blogidesse reeglina blogija enda kutsel või mõne sõbra soovitusel. Laisa inimesena pole viitsinud aliase all esinevate inimeste identiteeti kunagi välja nuuskima hakata. Kui inimene ise ei taha oma nime avaldada, siis mul pole vaja seda teada. Samas tuleb tunnistada, et tundmatute inimeste blogisid pole ma aga kunagi pikemalt lugema jäänud ega järjehoidjasse lisanud. Ju siis mulle on ikka mingit isiklikku puudutust vaja. Samas paari enda nime ja näoga esineva (kuigi mulle isiklikult võõra) inimese uusi postitusi ootan huviga.
    Usun, et mõnede radikaalsemate arvamuste avaldajaid tahetakse teada kasvõi seepärast, et teada, kas selline inimene mitte äkki enda sõber või tuttav pole.

  11. Klari

    Mind näiteks absoluutselt ei huvita, kes blogide taga peituvad. Selles mõttes, et… ma loen seda blogi sellepärast, et mulle meeldib see blogi, kui selline. Mul pole absoluutselt vaja teada, kes selle taga on. Noh, et nagu raamatut lugedes ei ole ju ilmtingimata vaja autorit kuidagi isiklikult tunda.

    Minu isiku kindlakstegemine on vist küll imelihtne, sest minunimelisi on Eestis mingi… kolm?

Kommi

