Räuskaja

Miks lahkuminekud mõnikord inetuks lähevad? Kas see oleneb pigem inimestest, kes suhtes osalevad, või põhjustest, miks lahku minnakse?

Näiteks ma saan aru, kui kedagi reedetakse. Siis võib juhtuda, et on sügav solvumine, petetuse tunne ja lendavad koledad sõnad. Aga kui pole. Miks siis peab teisele halvasti ütlema?

See vist on enese valju häälega veenmine, et “hea ongi, et sitast lahti sain”. Kuigi ega ma ei tea, kas oma partnerist lugu pidav/pidanud inimene päriselt nii mõtleks. See oleks ju päris inetu. Pealegi, kui on nii hea, et nõmedikust lahti saadi, miks siis sellest kõva häälega räuskama peab? Siis on ju tegelikult tõesti hästi läinud ja vihaseks sajatamiseks pole põhjust.

Mõni arvab, et inetu sajatamine on mingis mõttes enesekaitsemehhanism. Ollakse nii vihane, et enda viha on vaja kuidagi välja kanaldada ja mis sobiks paremini, kui teise mustamine. Mitte miski. Teine, keda mustatakse, peab siis “mõistma” ja ära kuulama sajatused, uskudes, et ah, ega ta ju ometi seda tõsiselt mõtle, mida ütleb, ta on lihtsalt vihane… Kuigi tegelikult ei pea keegi laskma endale solgipange pähe tühjendada. Isegi siis mitte, kui tema on lahku minemise otsuse teinud.

Mida halvasti ütlemisega veel taotleda võidakse? Ma ikka üritan aru saada ja mõista. Minu viga on see, et ma mõtlen enda seisukohast. Mida mina teeks. Kui asjad on läinud kehvasti, ma olen kurb ja soovin, et enam poleks nii kurb olla.

Viimane asi, millest ma mõtleks, on kättemaks. “Küll elu sulle selle eest kätte maksab.” Sellised sõnad on minu jaoks väga õõvastavad. Sest kättemaksu kontseptsioon on mulle tundmatu. Ma tean, et paljud inimesed soovivad teistele, kes neile on haiget teinud või nendega isegi halvasti käitunud, halba. Soovitakse kas ise kätte maksta, mõeldes selleks igasuguseid mahhinatsioone välja. Või jäetakse see elu hooleks. Kaasa sajatades, et “küll sa veel saad!!” Ei tea. Ei mõista.

Ei soovi ju keegi eos teisele inimesele haiget teha. Ka siis mitte, kui tahetakse lahku minna. See pole mingi kuri plaan, mida on pikalt haudutud ja eesmärgiga planeeritud. Mõni oskab selles näha aga aastatepikkust kurja plaani. See on minu jaoks midagi uut.

Aga milleni tige sajatamine ja kohati ka sõimamine viib? Mida see paremaks teeb? Või halvemaks? Sest mina võin öelda, et teeb halvemaks.

Tekitab mahajätjas tunde, et otsus oli igal juhul õige. Annab mõista, kui palju oli suhtes tegelikult mõistmist, austust ja kui palju puhast omandihimu. Tekitab vastikustunnet ja soovi edaspidi üldse mitte suhelda. Ka sõpradena mitte. Tekitab tunde, et koos käidud aastad on maha visatud aeg.

Kas see on mahajäetu tegelik taotlus või soov? Mina ei tea.

7 kommentaari

  1. Nell

    Minul on kogemus, kus õelaks ja vastikuks läks hoopis maha jätja. Inimene hankis endale kõrvalsuhte (ehk siis läks lahku aga unustas seda öelda sellele, kellega suhtes oli) ja hakkas õelutsema oma senise kaaslase kallal. Kardetavasti süümepiinade tõttu kuna oma uuele kaaslasele oli ta ammu öelnud, et vana suhe on otsas aga ei olnud. Lootis vist, et äkki ei peagi ise lõppu tegema kui piisavalt nõme on…
    Või siis on räuskamine ja nõmetsemine mingi leina või šoki faas.

  2. Sabiine

    Räuskamine rohkem vaimse vägivalla vorm, soovitan menti anda asi! Või on hoopis vaimse tervisega midagi lahti ja vaja sundravile saata. Edu!

  3. nANoMaalika

    Nonii õelust räuskamist põhjustab see, et kaob kontroll ja seda kontrolli kuidagigi moodi kompenseerida siis ähvardatakse midaiganes meetoditega, mõnele mõjub mõni kehitab ainult õlgu .Tegelikult pole sellel ütlejal midagi asjalikku öelda, saad alati ise küsida HAllo ütle midagi asjalikku ja enamal juhul jääb ära see nõmetsemine. Mingist küljest võib vaadata seda läbi süü tunde tema pole ju süüdi tema saab kahju ja teine on süüdi, siis on tal moraalne õigus nõuda justkui kompensatsiooni see ongi kättemaks. Kättemaksjal tahab ainult tunda rõõmu, et tema objektil läheks halvasti ei enamat kahjurõõm kõigesuurem rõõm. 🙂

  4. “Küll elu sulle selle eest kätte maksab” on mu meelest midagi nagu karma. Ei? Karmat sa ka ei tunnista? Ma nüüd ei arva, et sa/ keegi konkreetne milleski süüdi on ja karma hakkab tulema 😀 Ma mõtlen üleüldse nagu. Muidugi, kui keegi ise hakkab kätte maksma ja plaani hauduma, siis see vist küll karma pole, pigem ikka just see “elu maksab kätte”.

    Aga vastus su püstitatud küsimusele – eks see mingi vihaga seotud ole. Kust see viha tuleb? See vist pole ühene vastus.

    • Kusjuures ma vist tõesti ei usu karmasse. Selles laadis, et kui teed asja x, siis tuleb karma ja hakkab karmatama.

      Karma toimimise aluseks on minu meelest nagu eeldus, et kõigile on ette nähtud võrdselt head ja halba. Või kui ei ole, siis on teistest rohkem head (või halba) ette nähtud iseäranis headele ja helgetele (või halbadele) inimestele. Aga mina ei usu sellesse. Ma ei usu, et kui mõne inimesega juhtub hulk halbu asju, siis sel lihtsal põhjusel, et ta on ise kohutavalt halb inimene olnud ja saab nüüd karistatud. Ja kellel läheb õudselt hästi, siis sellepärast, et ta ise on lihtsalt üleni puhas ja tore inimene, kes oma õnne igati ära teeninud. Mu meelest on elu parajalt ebaõiglane 🙂

      Kui karma oleks olemas, siis ta töötaks ju ometigi kõigi suhtes võrdselt, mitte valikuiselt? Küllalt on sitapäid, kes ei saa kunagi oma koslepit kätte. Ja häid inimesi, kellega juhtuvad halvad asjad.

  5. Tilda

    Mu meeles on see puhtalt kasvatuse ja temperamendi küsimus.

  6. Ka minu arvates on see ikka selline enesekaitsemehhanism egol. Kui teed teisest mingi deemoni või halva inimese, siis on lihtsam iseendale seletada, miks see inimene su maha jättis ja et sinus polegi asi, vaid ikka temas. Paljud inimesed, kellel pole enesehinnanguga nii timmis (ja neid minu arvates on päris palju, siinkirjutaja – mina – kindlasti kaasaarvatud), võtavad kõiki olukordi kui rünnakuid nende isiku pihta ja siis üritavad juba neid olukordi eos pareerida.
    Aga vähese austuse teema ka kindlasti. Ma mõtlen, et see, kas sa austad teist inimest suhtes, on päris hea lakmus. Ja et kas tema sind ka.

Kommi

