Osad fotograafid on jobud?

Miks ma täna kirjutan, on vajadus anonüümselt räntida. Kusjuures fotograafide kallal. Äkki siia ka satub mõni.

Ma nimelt ei saa aru, mis valu on fotograafidel, kes avaliku elu tegelasi ja sündmusi pildistavad, internetti üles laadida fotosid, mis ei ole pildistatavat kaunistavad? Miks te teete seda??

Vabandan Kaia ees, et seda pilti nüüd ise veel levitan, aga mina ei saa aru selle fotograafi peas toimuvast. See on selgelt ebaõnnestunud pilt inimesest, kelle suu on kramp-naeratuse olekus ja kutsuge mind hullumeelseks, aga minu arust see pilt Kaiat ei kaunista. Kusjuures see foto on pandud veel ERR-i esilehele artiklit ilmestama. Kõigist 31-st valikus olevast pildist valiti see. Really??

Okei, ma mõistaks, kui fotograafi eesmärgiks ongi teha muuhulgas ka neid pilte, mis inimest ei kaunista. Kas on nii? Sest mina ei ole veel selliste fotograafidega koostööd teinud. Mina töötasin ajakirjaniku karjääri jooksul ainult selliste fotograafidega, kes inimestest hirmsaid pilte andmebaasi üldse üles ei laadinudki. Veel vähem valisin mina ajakirjanikuna sealt selliseid lugu “kaunistama”. Ja ka kujundaja ei oleks siukest jama talunud.

Kas see on mingi uus mood? Sest lisaks Kaia pildile oli Õhtulehe veebis alles hiljuti üks ütlemata inetu pilt ka Anu Saagimist, kellest hirmsa pildi tegemine on lause omaette kunst. Ma nägin seda fotot, sest Perekoolis keegi küsis, et kas Saagimil on proteesid või milles asi. Ja tõesti, see pilt oli väga ebaõnnestunud ega kaunistanud Anut üldsegi.

Samasuguseid näiteid kõvera näoga pildile jäänud inimestest olen märganud veel kümneid.

On see fotograafi kättemaks? Või teadlik provokatsioon, et paneme rõvedaid pilte üles, siis tuleb klikke? Või ei ole fotograafil ikkagi silma nägemaks, et see pilt, mida hakkan üles laadima, ei pruugi pildistatavale üldse meeldidagi? Või oleme kiirel online-ajastul jõudnud sinnamaale, et fotograaf laadib suvaliselt üles KÕIK pildid, mis tal vähegi õhtu jooksul klõpsida õnnestus, kus fookus paigas? Sest galeriid on sageli tõesti ca 200 pildi suurused.

Kas ma olen ainus, keda see häirib? Paneb mõtlema vähemasti. Miks on vaja avaliku elu tegelasi kolestada (iseleiutatud vastand sõnale kaunistama)? Kes sellest võidab? Või on osad fotograafid lihtsalt jobud?

17 kommentaari

  1. Maarika

    Ajakirjandusega paremini kursis olevad inimesed võivad mind parandada, aga seda ei otsusta minu teada fotograafid, vaid ajakirjanikud. Mul on endal selline kogemus, et minuga tehti intervjuu ja ajakirjanikuga oli kaasas fotograaf, kes klõpsutas minust 10-15 pilti, millest lehte läks … noh, mitte kõige koledam, aga koleduselt teine (ma nägin kõiki neid pilte enne artikli ilmumist). Kirjutasin ajakirjanikule ja küsisin, miks sedasi. Ajakirjanik (kes oli muide Rein Sikk) võttis isegi vaevaks vastata, ehkki vastus oli ülimalt ümmargune, stiilis “me siin kõik koos valisime selle pildi” ja “naise ilu on üleüldse üks subjektiivne asi ja sellest võiks palju rääkida”. Mu enda meelest (nagu ilmselt ka Kristallkuuli meelest) on siiski olemas objektiivselt koledaid pilte subjektiivselt ilusatest või subjektiivselt koledatest inimestest, aga miks pannakse lehte objektiivselt kole pilt, see on minu jaoks endiselt saladus. Äkki elab ajakirjanik niimoodi välja oma frustratsiooni ja/või võimujanu?

    • Minu ajal oli nii, et fotograaf tuli minuga lugu tegema ja pildistas suure hunniku kõiksugu fotosid. Pärast läks koju ja paari päeva jooksul pani andmebaasi mingi portsu pilte üles. Töödeldud pilte. Kordagi polnud seal näha viltuse näo või poolkinniste silmadega inimeste fotosid. Loomulikult oli mõni pilt veidi parem kui teine ja eks see saigi valitud.

      Leidus ka keskmisest nõudlikemaid kõneisikuid, kes soovisid enne näha, milline pilt neist üles läheb. Näiteks M. Länik saatis üldse ise pildi, mida kasutada. Ja neile erisoovidele tulin mina alati vastu.

      Mind hämmastabki rohkem see, et fotograaf laeb ebaõnnestunud pildi andmebaasi. Kas ta ise ei näe, et pilt on õudne? Miks ta selle sinna üles paneb? Kas rõvedad pildid ei ole tegelikult halb reklaam ka tema enda tööle?

  2. Mina ei tea kahjuks ajakirjandusest mitte midagi, aga jäin mõttele, et äkki on see ka kuidagi seotud klikkide arvuga (ja sellega, et meedia on muutunud kollasemaks, klikimaigulisemaks). Mida koledam (ent siiski mitte elukole) pilt, seda rohkem artiklit klikitakse – isegi kui seda ei loeta.
    Teine asi – konkreetselt Kaia puhul on see, et minu arust ajakirjandusele lausa vahepeal meeldis temast koledaid pilte üles panna, justkui ei olekski ta fotogeeniline.

    Minu arust võiks see käia elementaarse viisakuse alla, et inimese pilt on… kui mitte ilus, siis mitte ka otseselt negatiivsete varjunditega. Aga eks inimeste tõekspidamised ongi erinevad.

    • Ma ka mõtlesin, et kas asi on klikihimus. Pannaksegi nimelt õudseid pilte üles, et keegi need avastaks ja teistega jagaks? See oleks eriti alatu ja lame. Aga imestada ei saa enam millegi üle…

      Olekski tore mõne fotograafi arvamust kuulda.

  3. Või siis lihtsalt ei vaadata pilte enne üle. Ma olen ise olnud üritusel, millel tehtud pildid ilmuvad ajakirjandusse juba toimumise ajal. Mida kiiremini lugu üles läheb, seda rohkem lugejaid, eksole, selle nimel võib igasugust jama üles lasta ning lisada juurde pealkiri: “Kes olid kohal? Galerii! Vaata kuulsusi!” vms. Järgmisel päeval ilmuv toimetatud teksti ja ülevaadatud piltidega lugu oleks juba täielikult ajast maas.

    • Ega see ka minu jaoks adekvaatse vabandusena kõla, et ei vaadata pilte enne üle.
      See on sama, et ajakirjanik kirjutab artikli, ilma et selle enne üle loeks ja parandaks. Kirjutab, nagu torust tuleb, vead sees nii trükkimisest kui lausestusest tulenevalt. Nii palju võiks ju auditooriumi vastu ikka respekti olla, et oma töö üle vaataks.

      Paar minutit siia-sinna ei muuda ju midagi tegelikult koduse lugeja seisukohast. Kas ma nägin Anu Saagimist 17 või 18 pilti – ma arvan, et sellestki ei muutuks mitte midagi.

      (ma võin siin kriitiliselt sõna võtta küll, sest minagi live-blogin ja suhtun oma töösse väga tõsiselt – isegi öösel kell 3 reportaaži tehes ma ei lase end lõdvaks ega postita teksti, mida ma pole enne üle lugenud)

      • Ma olen igati nõus, sest ma töötan ise kujundaja JA copywriterina ega saadaks oma laualt mitte kunagi välja tööd, mida ma sada korda üle poleks vaadanud, aga paraku on inimeste töömoraal erinev.

        Kusjuures ma arvan, et kirjavigadega artikleid pannakse meelega üles, sest need püüavad tähelepanu, neid postitatakse erinevatesse gruppidesse, lingitakse edasi ja nii need klikid tulevad. Vb on sama ka koledate piltidega.

        • Mhmh, ei ole enam välistatud midagi, isegi kui selline strateegia kõlab õõvastavalt. Võib-olla tänapäeva ajakirjandusväljaannetes aga just nii opereeritaksegi.

  4. T

    Inimesed panevad ISEENDIST ka üles pilte, mis neid absoluutselt ei kanusta ja siis saavad veel kommentaare, et issand, kui ilus. Seega ma ei näe küll mingit süüd fotograafidel/ajakirjanikel, kui kontekst on selline. Kas inimesed valetavad ümberringi inimesi/sõpru/tuttavaid ilusamaks või siis arvavadki ei on ilusad. Kui arvavad, et on ilusad, siis järelikult ka see pilt Kaiast on täiesti okei.

  5. liisotshka

    ei saa kindel olla, et ka antud juhul on asi selles, kuid tean, et paljudes selliste päevasündmuste kajastamise olukordades teeb fotograaf pildid ja juba wifiga liiguvad kõik fotod (foto)toimetajale/ajakirjankule, kes uudise koos pildi või lausa galeriiga üles laeb, et samal ajal saaks fotograaf edasi pildistada või uut asja jäädvustama liikuda. muidugi ise fotograafina tahaks ka pildid üle vaadata ja kustutaks sellised ilmselgelt ebaõnnestunud kaadrid ära, kuid kujutan ette, et mõnel on lihtsalt suva (ilma mingi viha või frustratsioonita), kui boss nõuab ruttu ja kõiki pilte, siis ta need ka saab.

  6. Xavi

    Kui su teksti lugesin, mõtlesin esiti hirmuga, et jälle on hakatud avaldama neid õudseid fotosid Kanepist. Tead küll, need, kus ta tennisematši ajal parajasti palli lööb, näol pingutusgrimass, võimsad käsivarre- ja jalalihased pungitamas. Kunagi oli igal Eesti ajalehel auasi selliseid fotosid Kanepi võistluste ajal avaldada. ERR-i lingi peal klõpsates olin segaduses, et kus see kole foto siis on: “Ah see või? See polegi ju üldse nii kole.” Kergendus.

    • See on siiski üpris kole foto. Kas sa ei näe vahet, kui võrdled teiste fotodega, mis temast samal üritusel tehtud on? Kas ma lugejana oleks millestki ilma jäänud, kui 31 foto asemel oleks seal olnud 30? Ei. Kas Kaial oleks parem tunne, kui temast ebaõnnestunud pilte üles ei laadidaks? Ma usun küll.

      • Xavi

        Ma näen vahet, lihtsalt ma ootasin midagi palju hullemat.

        • Et Kaiast on tehtud paaaaalju hullemaid pilte (ja need ka üles laaditud), sellele ma üldse vastu ei vaidle 🙂

          Võtsin ka ühendust ERRi sporditoimetusega. Riläks, ma pole hull 😀 Mu väga hea sõbranna töötab seal ja rääkisime muuhulgas ka sellest pildist. Ja ta ütles, et Kaia ei vaatagi neid pilte ja tal olevat suva. Nii et õnneks häirib see fotograafi möödalask ainult mind.

  7. Anomaalica

    Kui juba võõraste inimeste pildid häirivad nii, et tuleks tsensuuri kasutada ja maailm ümber teha, mõtle kui tore oleks just selliseid pilte näha mis ei häiri ja on kaunid ja ilusad. Selleks meeldivadki teatud inimestele kassipildid, et nad ei häiri, ega käi närvidele.

  8. Minu silmakest ei riiva sellised pildid 😀

  9. Arr, kaotas teise osa mu kommentaarist kuskile ära… mul oli ikka peale nalja tegemist muud ka öelda 😀

    Nimelt seda, et ma ühinen kõigi teiste eelkõnelejatega, kes ei leia samuti, et selline pildivalik oleks kuidagi normaalne. Loomulikult pole tarvis ka mingeid ekstra klantspilte, aga no pildil ja pildil on ikka vahe sees küll. Ma ise küll ei rõõmustaks, kui minust riputatakse kuskile netti üles pilt, kus mul on mingi elurõve nägu või poos, sest ega see ei tähenda seda, et ma siis olengi selline, lihtsalt halb moment tabati.

    Pealegi kõik inimesed pole fotogeenilised. Pole nii, et ärkad üles ja otse voodist lähed fotoshootile ja tulevad taevalikult ilusad pildid ja kui läheb keegi teine samas olekus, siis on sellised meh? olekuga pildid. Sellega tuleks ka arvestada.

Kommi

