Raske on neil, kes kunsti ei mõista

“Nende” all pean silmas eelkõige iseennast.

Käisin täna teatris. Ootasin seda ettevõtmist juba tükk aega. Umbes kuu vist. Sest mõtle kui tore – saab teatrisse minna. Polnud ammu käinud.

Valituks osutus Draamateatris etenduv “Bella figura”. Ega väga pikalt eeltööd ei teinudki. Pakkusin sõbrannale mingid paar-kolm varianti välja ja lasin tal otsustada. Ja ta valis selle.

Mina mõtlesin, et no – Ivo Uukkivi – mul on pooleldi ükskõik, mis sealt tuleb, sest – Ivo Uukkivi. Eks ma’s vahin niisama, mokk töllakil, juhul kui hea etendus pole.

Ma ei saa öelda, et polnud hea etendus. Kes ma siuke olen, et mõnda etendust heaks või halvaks nimetada? Aga mulle ei meeldinud 😦

Ilmselgelt ma poole pealt minema ei kõndinud. Pärast esimest vaatust (mis sai küll üllatavalt ruttu läbi, alles nigu sai maha istutud…) oli tunne, et võib veel head asja tulema hakata. Aga siis tuli teine vaatus ja ma avastasin end mitu korda mõttelt, et kui ma koju jõuan, siis ma praen endale muna…huvitav, mitu muna praeks…kas kolm oleks palju? Üldjuhul ma teatris selliste asjade üle ei juurdle.

Tükk rääkis abielurikkumisest, armuke olemise frustratsioonist ja täiesti tobedalt argises situatsioonis kõrvalsuhtega vahele jäämisest. Ma ei tea, teema tegelikult ise tundus intrigeeriv. Tõotas tulla etendus, mis paneb mõtlema igasugustel asjadele, sh sellele, mida ise sarnases olukorras teeks.

Paraku ei suhestunud ma ühegi tegelasega. Ei hakanud kellelegi neist kaasa elama, kaasa tundma ega neist hoolima. Näitlejate võimekuses ma ei kahtle, näitlejatena nad kõik meeldisid mulle. Lihtsalt see tükk ise oli minu jaoks täielik jamps.

Kahju! Sest ma iga kuu teatrisse ei satu. Kõik viimase paari-kolme ja ehk isegi rohkemate aastate jooksul vaadatud tükid on meeldinud. On tekitanud emotsioone, mida tahaks jagada ja kaaslasega tükkideks lammutada.

Sest lisaks kleidi selga panemisele (just nii vanamoodne olengi, et panen teatrisse minnes ilusti riidesse, mitte ei loiva kohale teksades) ja klaasi punase veini joomisele (see meeldib mulle teatris käimise juures hirmsasti!) on minu jaoks alati tähtis olnud ka see etendusejärgne emotsioonide jagamine. Täna polnud midagi jagada.

“Ma tellin Uberi.” “Ahah, ma võtan Taxify.” “Tsau.” – nii lõppes see õhtu.

Petmise teema on tegelikult huvitav. Kuna ma eeldan, et see toob mängu mitu kihti. Millega petja ise petmist põhjendab? Ei ole ju normaalne, et mõni lihtsalt petab, ilma et tal selleks ühtegi põhjendust oleks. Midagi kindlasti on!

Etenduse puhul ma tahan näha ja kuulda seda lugu teada. Et miks. Ja võib-olla ma tahan, et see lugu oleks just piisavalt keeruline, nii et ma ei saaks kohe kahe sekundi järel anda hinnangut, et petja on loll ja jälk. Ma tahan, et see oleks natuke mitmetahulisem. Sest ma olen elus rääkinud mitme petjaga ja kunagi pole olnud päris nii, et ühtegi põhjendust pole.

Siis ma tahan armukese lugu. Miks tema seda kannatab? Mis tema mõtted on? Kas ta loodab midagi? Mida ta loodab? Kui ta on lihtsalt madala enesehinnanguga, et kogu seda jama taluda, siis ma tahan teada, miks tal see madal enesehinnang on. Mis juhtus?

Ja kui selles loos on veel osapooli, siis ma tahan ka neist rohkem teada. Mis on nende lugu? Miks nad siin etenduses on? Nende eksistentsil on mingi eesmärk ja ma tahan teada, mis see on.

Võimalik, et see kõik oli sealgi loos olemas. Vähemalt mingid pisikesed fragmendid olid. Jah, neid ma märkasin. Aga suurt ja terviklikku lugu polnud. Nii nagu päriselus on.

Päriselu on põnev, aga ma tean, et ka teatris võib olla põnev. Kui seal räägitakse päriseluga sarnaseid lugusid. See lugu ei olnud üldse hea. Ärge teie selle looga oma aega raisake.

8 kommentaari

  1. ann

    natuke liiga komejant oli. aga minu jaoks tuli välja armukese mitu tahku… mure ilu, keha, vanuse, väljanägemise pärast. nö edukas mees, enesehinnangu tõstmiseks. mehel aga ilmselt naine, kes teda ei väärtusta, ei imetle.

    millest ma aru ei saanud, miks see teine mees selle naisega koos oli?

    • Jube klišee, et oi naine ei väärtusta mind. Ma seda esimese hoobiga ei usuks. Tahaks ise veenduda, et päriselt nii on. Sellest tükist ei tulnud paraku kuidagi välja, mil viisil abikaasa ei väärtusta. Õudselt poolik.

      Ei oska seda minagi dešifreerida, miks teine mees oma naisega koos oli. Null tausta, null põhjendust.

      Ma ei saanud tervest tükist mitte ainsamatki uut mõtet 😦

  2. Mina käisin seevastu eelmisel nädalal Rakvere teatris vaatamas “Lendas üle käepesa”. No nii hea oli, ma siiani mõtlen selle peale 🙂 Soovitan soojalt!

  3. Mae

    Nii-nii, sa tekitasid minus kohe huvi, nii et mine või isegi vaatama 🙂

    • Ehk et see vastabki tõele – any publicity is good publicity 😛

  4. Klari

    Ma käisin mõned aastad tagasi Pärnus vaatamas üht tundmatuks jääda soovivat etendust (tegelt ma lihtsalt ei mäleta selle pealkirja), mis oli nii õudne, et ma sõna otseses mõttes vaevlesin seal saalis algusest lõpuni. Ma ei saanud ära ka minna, sest ma olin emale ja ta sõbrannale autojuhiks. Istusime teises reas, seega magama jääda ka ei saanud. Kaalusin väga tõsiselt, mis oleks vähem ebaviisakas, kas magada või telefonis istuda. Ei osanud kumbagi valida, seega istusin silmi kramplikult lahti hoides kangelaslikult lõpuni. Väga halb tükk oli ja õnneks mängiti seda vaid paar-kolm kuud, siis võeti mängukavast maha. Millest see täpselt rääkis, ma isegi ei mäleta, aga nagu tõsiselt mitte ainsatki positiivset aspekti ei suutnud leida ja ma ikka otsisin päris hoolega, et midagigi sellest lavastusest enda jaoks leida.

  5. Maarika

    Jaa, mina juba vaatan, ega lavastaja pole Hendrik Toompere vanem. Kui on, siis ma suure tõneäosusega ei lähe. Hoiatan, et “Üle piiri” oli ka totaalne jama (HT muidugi).

    • Jah, ongi nii nagu sa kartsid 🙂 Sul jääb minemata.

Kommi

