Pa-pa-pa-parim

Kõik, kes parasjagu Eestis elavad, said kohe aru, millest postitus tuleb. Aga neile, kes te elate välismaal, selgitan. Nimelt sisenes meie toidukaupluste turule sel aastal Lidl, kes on võtnud ette muskelkampaania, et bränditeadlikkust kasvatada. See hõlmab reklaame söögi alla ja söögi peale, teles ja raadios. Üks neist pidevalt kedratavatest reklaamidest on lustakas laul, mille sõnad ütlevad: “Pa-pa-pa-parim suvi…”. Ja sealt läheb laul veel edasi. Viisina kasutatakse hispaaniakeelset lugu “La Bamba”. Kõik teavad seda.

See reklaam on palju tähelepanu pälvinud. Lastele see vist meeldib, täiskasvanutel tahavad aga kõrvad veritsema hakata, sest meie ajusid on sellega loputatud juba kaks kuud. Loomulikult on sellest sündinud palju meeme ja teema on aktuaalselt üleval. Isegi veebikonstaablile olla sel teemal kirju tulnud ja väga murettekitavaid. Mis muresid see siis täpselt tekitab, ma ei tea, ma ei viitsi nii lolle artikleid lugeda, nägin lihtsalt pealkirja. Aga minu lemmikmeem on see:

Minule see reklaam muresid tegelikult ei valmista. Ma pigem imetlen, kui hea turundus see on. Tehti reklaam, mis jäi kõrvu kumisema igale viimasele kui inimesele ja kui mõni inimene nüüd arvab, et vat Lidlisse tema selle lollaka reklaami pärast küll iial ei lähe, siis ma kardan, et siin ta eksib. Kohe ta võib-olla ei lähe, aga kunagi ta ilmselt ikkagi satub sinna. Sest tal on teadlikkus, et selline kauplus on olemas. Ilma reklaamita oleks olnud oht, et see teadmine on temast kuidagi mööda lipsanud. Aga nüüd pole kahtlustki, et iga viimane kui eestlane on kursis, et Lidl on Eestis ja ootab ostlema 🙂

Inimesed on internetiavaruses seda reklaami võrrelnud Carglassi “Carglass paigaldab, Carglass parandab” viisijupiga. Ma vean kihla, et seda lugedes sa mõttes praegu laulsid kaasa 😀 Ja jah, see võib olla hirmus tüütus, aga see on reklaam, mis töötab, sest KÕIK teavad Carglassi ja KÕIK oskavad seda laulu kaasa laulda. Laul lihtsalt aitab sõnadel paremini meelde jääda, meile õpetati seda muideks ülikoolis. Töötab!

Ehk et midagi, mis on tüütu, võib tegelikult väga hästi toimida ja oma eesmärki täita.

Aga ma tahtsin veel paarist reklaamist rääkida. Kes paar nädalat tagasi rallit vaatas? Sest ma juhtusin paar korda vaatama ja pidin silmad punni imestama, missugune väga kahetisi tundeid tekitav reklaam läbi on lastud. Nimelt oli ralli üks peasponsoreid CityAlko. Kärakapood. Ja päise päeva ajal ja prime time’il lasti aga rahus alkopoe reklaami, mis oli lahendatud ralli võtmes. Kaardilugeja luges kaardilugeja häälega ette alkopoodide aadresse. Kas ma olen ainus, kelle meelest see on kohatu?

Autosõit ja alkohol ei käi kokku. See lihtsalt ei sobi minu meelest, et autosõitu reklaamitakse käsikäes alkoholiga. Moraalselt on see täiesti vale ja mu meelest ei ole õige rallikorraldajatel sellist peasponsorit üldse endale võtta. Ma saan aru küll, et raha räägib, aga ehk oleks ikkagi leidunud alternatiive? Praegu jäi mulle suht halb maik sellest asjast. Oleks reklaamis siis kasvõi korragi mainitud, et tähelepanu, autosõit ja alkohol ei käi omavahel kokku või et ralli kohale ainult kainelt või mis iganes selline väike remark. Aga seda ei olnud. Oli hoopis vastupidine efekt. Võis pigem mõelda, et roolis istuja on nii täis, et vajas kodulinnas joogi järele sõites kaardilugeja abi, sest nii hädasti oli tarvis järgmine pudel kätte saada. Propageeriti vale asja.

Kolmas asi, millest tahtsin kirjutada, ei ole otsene reklaam. Seda võiks äärmisel juhul pidada väga halvaks sisuturunduslooks, aga ma ei usu, et Eesti Lotos nii lolle turundusinimesi leiduks, kes sellist jama telliks. Kroonikas oli äsja artikkel trummar Peeter Jõgiojast, kes võitis 10 000 eurot. Artikli pealkiri oli “Peeter Jõgioja võitis lotoga suure summa: Eesti Loto päästis mu elu!” Nii, mida teie esimesena mõtleks, kui te seda pealkirja näeks? Võib-olla oli Jõgiojal haigus, mis nõudis kalleid ravimeid ja juhuslikult tuligi mehe õuele õnn, ta võitis sadu tuhandeid ja sai seetõttu vajalikku ravi? Noh, mitte et see väga eetiline oleks nii kirjutada, aga okei, saaks veel aru. Reaalsus on hoopis midagi muud. Nimelt oli tuul Jõgioja trummitelgi ära lõhkunud ja uue telgi ostmiseks raha polnud. Mõelnud siis mees, et aga mismoodi rahalisi probleeme veel lahendada saaks? Oo, ostaks lotot! Mõeldud, tehtud. Ja voila! Järgmisel päeval saigi mees teate, et on võitnud 10 000 eurot.

Minusugused ja kõik teised, kes hasartmängurluse valdkonnaga lähemalt või kaugemalt seotud on, näevad iga päev kurja vaeva, et laiemale üldsusele rõhutada, et hasartmängude mängimine EI ole viis rahaliste probleemide lahendamiseks. Ja mida teeb Kroonika? Ta konkreetselt roojab sellele põhimõttele ja kirjutab artikli, mis just seda väärastunud mõtteviisi toetab. Miks sellise asja eest vastutusele ei võeta? Sest mu arust ei ole see absoluutselt normaalne. Ajakirjanik ei ole julgenud artikli alla oma nimegi kirjutada. Aga võiks, sest sellise artikli eest võiks teda lausa karistada. Eesti Loto ise võiks Kroonikaga ühendust võtta ja paluda selline jama eemaldada, sest elu on näidanud, et inimesed on rumalad ja sellise vildaka mõtteviisi promomine võib kaasa tuua väga halbu tagajärgi.

Enne juba iga kell Pa-pa-pa-parim suvi kui sellised kõverad promod, millest kokkuvõttes kellelegi kasu ei tõuse.

17 kommentaari

  1. Kaari

    väga hea reklaamide analüüs, noogutan agaralt kaasa 🙂

    • Üks päev, kui ma sellel teemal kirjutamisest mõtisklesin, oli plaanis ka Pampersi kakaüllatused arutelusse liita, aga see läks nüüd küll meelest 😀 Lühidalt: iuu!

  2. Mind ajab see pa-pa-parimate suvede meemide teema homeeriliselt naerma, eelkõige seetõttu, et ma olen seda reklaami vist kaks korda elus kuulnud, nii et ma tean, mis see on. Ja mul on kohutavalt hea naerda inimeste üle, kellel on sellega probleem. Sest… see on naljakas. Minu jaoks. Sest ma ei vaata telekat, ma ei kuula raadiot, mind ei häiri iialgi ükski reklaam, sest ma lihtsalt ei näe ega kuule neid. Ja siis mulle teebki see teema nii palju nalja 😀

    Alkoholi ja spordiürituste teema on kahe otsaga. Sest kui sponsor annab sulle raha, et sa oma üritust saaksid teha, siis sa oled sunnitud seda sponsorit reklaamima. Nii et jah, raha ei haise… mis on muidugi nõme, aga kahjuks see nii on. Ma muidugi ei ole CityAlkos kunagi käinud ja ma ei tea, kas seal müüakse 100% ainult alkoholi või muud ka, võibolla annaks mängida mingite teiste nurkade peale? Saku on olnud paljude spordiürituste sponsor, aga seda tehakse alkoholivabade õllede võtmes, mis muide ongi taastusjoogina väga head ja neid ka niimoodi reklaamitakse. Kuigi ma olen näinud, et on ka inimestele sellega probleeme, sest õlu olevat siiski õlu, mis siis et alkoholivaba ja ei käivat spordiga mitte kuidagi kokku.

    • Mind see üldse ei häiri, et alkoholitootjad toetavad sporti. See on jumala okei. Aga kui tegemist on autospordiga ja alkoholikaupluse reklaamis sõidetakse autoga, siis see konkreetne seos on minu jaoks nii vale. Autoga sõitmine ja alkohol ju kokku ei sobi.

      Kas polnud mitte nii, et siis kui meil veel suusatamises hästi läks, oli kõigi suusatajate rinnal Saku logo? See on mu meelest igati fain ja ei häiri üldse.

  3. Eile nägin just Instas paari Pa-pa meemi ja läksin küsisin lastelt, et mingi uus suvehitt või, pole kuulnudki? Spotify on mul tasuline, sealt ma reklaame ei kuule ja telekat ka ei vaata, seega täiesti minust mööda läinud teema. Lidlis käin niisamagi 🙂

    • Ja kui poleks põhjust meemi teha, siis sa ei olekski kunagi kuulnud. Aga nüüd kuulsid sellest isegi sina, kes sa telekat ei vaata, reklaamidega raadiot ei kuula ja Spotify reklaame samuti ei kuule. Well done, Lidl! 😀

  4. mul sama, mis Marcal. Kui seda meemi nägin, pidin guugeldama, et mis see on. Ma pole seda reklaami kordagi ei näinud ega kuulnud. Nii et minu puhul mahavisatud raha, kui inimesed poleks seda üles noppinud ja sotsmeedias hädaldanud 🙂 Nii et 10 punkti ka minu poolt 🙂
    rallit ja alkot mõtlesin ma sama moodi. Kuigi ka negatiivne reklaam on reklaam, (mõtlen esimesena kohe nt Coop mine p..i reklaamile, misjärel turundusjuht sai alguses kinga, aga kui tuntus ja müük kasvasid, siis kutsusti Andres tagasi ), siis kusagilt jookseb ka eetika ja vastutuse piir. Me räägime sellest, järelikult toimis, aga mainet se ei paranda.

    • Negatiivne reklaam toob küll tähelepanu, aga võib mainele ikkagi kõva hoobi anda. Mine p…i reklaam oli lihtsalt labane ja ma oleks ka kinga andnud. Nudist tegi ju hiljuti sarnase “Tahaks m…i” reklaami. Ja umbes sama ebaõnnestunud möödalask oli ka Prisma “Jälle raamat”. Pole üldse minu maitse järgi lähenemised.

  5. Kui ma ülikoolis käisin, siis meil oli seal reklaamipsühholoogia aine. Muuhulgas oli juttu ka reklaami eetikast ja me pidime hindama mingit väga controversial reklaami (ma ei mäleta enam täpselt, üle 20 aasta on mööda läinud) ja inimesed jagunesid väga selgelt kaheks – ühtede meelest oli väga äge reklaam ja teiste meelest väga õudne. Külmaks ei jätnud kedagi, ja konsensusele me ei jõudnudki, kas oli siis eetiline või mitte.

    • Eks reklaami tegemine taandub suuresti ka sellele, et tuleb oma sihtrühma tunda. Mina Coopis ega Prismas ei käi, ju polegi mulle suunatud reklaamid ja ei peagi mulle meeldima 😛 Lidlisse ma ei ole veel jõudnud, aga on plaanis ära käia küll.

    • suslik

      Kas see oli see Lay’s krõpsud ja armulaualeib?

  6. Mar

    Oh, aitäh, olen seda meemi nii palju näinud, aga ei teadnud, mis viisiga ta käib, nüüd oskan ka kaasa ümiseda 🙂

    Carglassi koha peal laulsin kaasa, jep, aga hispaaniakeelset versiooni. Olen mitu korda siinsest carglassist mööda kõndides proovinud eesikeelset meelde tuletada, aga ei õnnestu. Viis on sama, aga ei klapi sõnadega 😀

    • Kusjuures kui ma ei eksi, siis see viis Carglassil võib riigiti ka erineda. Kuskilt oleks nagu kõrva jäänud, et nii on. YouTubes vaata siis Eesti oma üle, aga hoiatan, et pärast vabaneda pole enam võimalik:D

      • Mar

        Hehee, läksin kohe kuulama-võrdlema. Viis on sama, aga eesti versioonil on tekstil rohkem silpe, sellepärast ei suutnudki ma eesti reklaami rütmi enam ära tabada.
        Carglass paigaldab, carglass parandab versus Carglass cambia, carglass repara.

  7. epp

    Teemaväline kommentaar: mul on hea meel, et sa tihedamini blogima oled hakanud. Vahepeal oli ikka üsna ikaldus siin 🙂
    Mul on tegelikult paar adressaati veel, keda raputada tahaks, et halloo, ärka üles! Ebapärlikarp on üks neist, kui näpuga näidata 🙂

    • Aitäh, kallis Epp. Nii juhtub, kui vaba aega tekib. Suvel on tööl olnud palju lahedam. Paraku on karta, et kui töötempo taastub, jääb ka blogis uuesti vaiksemaks.

  8. Alkohoolitsemine

    Eksid rängalt pole kuulnud, ega üldse ei huvita reklaam meemid, ega muu kiun ja sõnakõlksutamine. Reklaam see on ainult info. Tegelikult ei jõuab inimeseni ainult talle vajalik info. Kui on ärevks aetud ajad ja inimesed on ärevil, siis nad ongi nagu kilplased teevad ei tea millest sündmuse. Rallit ja autoga sõidetakse kaine peaga, aga vaadata jama seda kaine peaga lihtsalt ei kõlba, et eetilisem on siis ebakaines olekus vaadata kuidas värv kuivab. Oled kunagi Carglassi hindu teistega võrrelnud või ainult reklaami kuulanud? 🙂

Kommi

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja /  Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja /  Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja /  Muuda )

Connecting to %s

%d bloggers like this: