Teise silmas pindu näed, enda silmas palka ei näe

Mu hea sõbranna on juba mõnda aega olnud tööotsinguil ja kui eile kokku saime, rääkisime muuhulgas ka sellest. “Avastus”, millest ma pikemalt jaurata tahaks, ei ole mingi uus asi ja seda oleme me ilmselt kõik märganud, aga ma räägin sellest ikkagi, sest minu lugejate hulgas on kindlasti ka mitmeid keskastme juhte või lausa värbajaid endid, kes võiks mind valgustada.

Miks ei näidata töökuulutustes ära palganumbrit? Jah, selline küsimus ongi. Ma olen sellele igatepidi mõelnud, aga ma ei suuda välja rehkendada, mis on sellise kuulutamise taotlus? Esmalt tuleb mulle pähe mõte, et küllap üritatakse leida inimest, kes kõige vähem raha küsib. Kui ei küsi nii palju, kui oleme tegelikult ette näinud, siis on suur jess, saime koti pähe tõmmata? Olgem ausad, palju inimesi, eriti veel hädaolukorras, on selliseid, kes ei julge eriti palka küsida. Palgast on meie maal tehtud häbiasi, sellest võib iitsatada alles siis, kui vestlusel otse küsitakse. Enne oleks mõistlik mokk maas hoida, sest: misasja? Raha pärast tulid siia vä? Ja kes see ikka julgeks avalikult tunnistada, et ta raha pärast tööl käib, see oleks lihtsalt matslik ja väiklane. Tööle minnakse ikka eelkõige ennast teostama, äri edendama, tööandja huvide eest seisma ja ootustele vastama, onju nii?

Arvatavasti eksib igale konkurssile ära ka mingeid rahaahneid nahhaale, kes julgevad küsida inimväärset palka (no näiteks selliseid ULMELISI summasid nagu 1500+ neto) ja sellised üldjuhul praagitakse sisemise naerupurtsatuse saatel välja (täitsa lolliks läinud!). Ühesõnaga eesmärk on leida asjapulk võimalikult odava hinna eest ja neid asjapulki ikka leidub ka. Näiteks mõni selline, kes on juba pikemat aega töötu olnud, tiirutanud läbi mitmeid vestlusvoorusid ning heal juhul ka proovipäevi. Ja kui ta lõpuks on “pilve” pealt alla tulnud ega julge enam inimväärset palka küsida, kuna see on täielik absurd, vot siis on viljakene küps ja saab selle ära noppida mingi, ütleme 700-eurose netopalgaga. Teine leviv trend siia juurde on kõiksugu x-assistentide otsimine. Otsime turundusassistenti, projektijuhi-assistenti, personali-assistenti jne. Miks assistenti? Väga lihtne, neile saab anda samad ülesanded, mis spetsialistile, aga neile võib julgelt 1/3 vähem palka maksta. Problem solved!

Raskem on nende inimestega, kes ei ole sundseisus. Kellel on täitsa okei töö olemas, aga kes tahavad ametiredelil kas näiteks edasi liikuda, eriala vahetada või paremat töökeskkonda otsida. Need, raisad, ei ole ju nii vähenõudlikud nagu vaja. Need küsivad täiesti enesestmõistetava näoga normaalset palka, sageli siiski kõrgemat, kui nad hetkel saavad, ning need on värbajatele kindlasti veel eriliseks pinnuks silmas – kompetentsi ilmselt on, CV on ilus, aga siuksed summad…joppenpuhh…ei, võtame ikka mingi assistendi tööle, saab odavamalt.

Siit tekib mul küsimus, miks ei panda palganumbrit kuulutusse? Kas see mitte ei hoiaks kõigi aega kokku? Jääks ära vestlusvoorud inimestega, kes tööandja jaoks ulmelisi summasid välja põrutavad? Kandideerija ajast ei hooli ilmselt nagunii mitte keegi. Mina leian, et see salatsemine on täielik aja maha viskamine. Kui tööotsija teaks, et firmas, kuhu ta nõuete ja soovide osas tööle sobiks, palk tema ootustele mitte mingil juhul ei vasta, ei hakkaks ta ju sinna kandideerimagi. Milline aja kokkuhoid see oleks! Ja tööandja võib olla kindel, et konkurss, mille ta korraldab, on suure tõenäosusega edukas, kuna kandideerivad inimesed, kes järelikult on pakutavaga rahul.

Ärge tulge rääkima sellest, et palk oleneb kompetentsist jne. Iga ettevõte ikka teab, keda ta täpselt otsib. Otsitakse siis assistenti, kes täidab talle konkreetselt antud ülesandeid, või juhti, kes suudab mõelda strateegiliselt või spetsialisti, kes on lihtsalt proaktiivne ja teab, mida ta teeb. Kindlasti on olemas ka kindlaks määratud eelarve, mis selleks konkreetseks ametikohaks ette nähtud ja kõikumine ei tohiks olla väga suur. Umbes et me ju ei tea, kas me leiame inimese 700-eurose või 2500-eurose netopalga eest. Teate ikka küll! Kui summa kõigub mõnesaja euro ulatuses, võiks selle ju kuulutusse märkida ja vestlusel täpse lõpliku numbri osas läbi rääkida. Kui inimene suudab hästi põhjendada, miks ta arvab, et ta väljapakutud vahemiku suurema otsa summat väärt on ning tööandja sellega nõus on, mingu käiku suurem summa. Kui tööotsija ei ole päris nii kogenud nagu tööandja tahaks, võib esialgu väiksema summa osas kokkuleppele jõuda. Aga miks solgutatakse inimesi vestlustel, kui tegelikult on palgafond teada?

Mina igatahes sellist salatsemist ei poolda. Mul oli endal hiljuti vaja leida ühe konkreetse asja tegemiseks inimest. Algul pöördusin oma sõprade poole, kes vastaval ametipostil ning kui nemad ajapuudusel ära ütlesid, pöördusin võõra inimese poole. Kirjutasin kirja, et tere, olen see ja too, vaja oleks teha seda ja toda, tasu oleks selline ja tolline, kas oled huvitatud? Mille kuradi pärast peaks ma kirjutama salatseva kirja, kus ma pakun mingit otsa, küsin, kas inimene on huvitatud, korraldan temaga kohtumise, jauran ise ja lasen ülemusel jaurata pikalt ja laialt teemal, kes me oleme ja mida me tahame, ainult selleks, et hiljem tuleks välja, et tüüp meie pakutava summaga mingilgi juhul rahul ei oleks? Miks? Ain’t nobody got time for that.

26 kommentaari

  1. Amen!

    Meeldib

  2. Mu tööandja vastaks samamoodi: sõltub ju inimesest jne bla-bla bla. Ta tahab, et iniemne ise teab oma väärtust aj mis on see summa, mis ta silma särama paneks.
    Nii on meil ühel ja samal ametikohal olnud poiss, kes küsis 2300, tüdruk 1500 ja siis tuli veel üks tüdruk, kes arvas, et 500 on täitsa ok. Kõik said täpselts elle numbri, mis küsisid. Töö on kõigil sama.

    aga kogu su jutuga nõus. Hoiaks kõikide aega kokku ja oleks ausam ka n vanade tötajate suhtes.

    Meeldib

  3. Kati

    Minu arust on paljudel tööpakkujatel lihtsalt…ma ei tea, häbi? Seda et…nad ei taha rohkem palka maksta kui vaja, sest mida odavam seda parem, eksole? aga nad ei taha ka numbrit kirja panna, sest “appi, keegi näeb KUI vähe seal saab ja siis ei kandideeri üldse keegi; ärme numbrit pane, siis keegi ikka kandideerib ja kui me ta juba oleme kahest voorust läbi solgutanud, siis jääb äkki nõusse ka” või “kuidas me saame numbrit kirja panna? meil on ju sama kvalifikatsiooniga töötajaid, kellele me maksame erinevalt palka – ei saa numbrit kirja panna, läheb kakluseks”.
    Mõlemad näited on tõsielulised, küll mitte minu elust.

    Tegelikult ma pooldan seda, et palganumber oleks töökuulutuse kohustuslik osa. Siis on vähemalt näha ja võib-olla kõik need firmad, kes omale 3-5 a kogemusega spetsialiste otsivad, kel oleks ka kindlasti magistrikraad, maksavad siis oma inimestele rohkem kui 500 eurot kätte.
    Teisalt kaotaksid avalikud palgad ära ka olukorra, kus samas firmas ja enam-vähem samal ametipostil töötavad inimesed saavad täiesti erinevaid palkasid – ja keegi ei liiguta lillegi et seda muuta. Jäävad ära olukorrad, kus üks käib muudkui soojamaareisidel ning maksab ainuüksi oma kodu eest arveid statistilise keskmise palga võrra ning teine töötaja laveerib kuu lõikes, et kuu lõpuni välja tulla – kah eluline näide. Ning jääksid ära olukorrad, kus nt suur poekett reklaamib, et nemad tulevad oma töötajatele vastu ja maksavad vähemalt 600 eurot (bruto ikka), ent reaalsus on midagi muud.

    Meeldib

  4. ebapärlikarp

    Olen sinuga nõus. Aga samas vastan ka sellele küsimusele. Nimelt on palk täpselt samamoodi läbirääkimiste küsimus nagu töötingimused, vb isegi ka mõned tööülesanded, tööaeg ja muu sinna juurde käiv. Teine aspekt on see, et kandideerijate tase võib olla VÄGA erinev. Või siis näiteks väga madal, aga inimest on vaja. Lambi näide – näiteks on nõutud nii head inglise kui ka soome keele oskust. Kandideerijate hulgas ei ole aga ühtegi, kes oskaks mõlemat perfektselt. Aga inimest on tööle vaja ja kedagi tuleb palgata. Võetakse inimene, kes räägib soome keelt teise emakeelena, aga inglise keel on keskmine. Tulebki leida see kesktee. Tööandja lepib halvemaga kui lootis, sest paremat pole saada, seega ei taha ta maksta talle ka seda summat, mis ta oleks ehk maksnud sobivamale kandidaadile. Tekkiski läbirääkimiste aspekt.

    Käisin hiljuti läbirääkimiste psühholoogia koolitustel, kus oli vaja läbi mängida just nimelt palgaläbirääkimised. Ehk et kui sul on oskused ja oskad ka end müüa, on võimalus saada ka suurem palk.

    Kui töökuulutust esitades oleks alati 100% kindel, et leitakse absoluutselt sobiv inimene, siis why not ka palganumber kohe välja käia.

    Meeldib

    • Aga need sinu nimetatud aspektid ei takista palganumbri avaldamist. See ei elimineerks neid kandidaate, kes suudavad pakkuda alla nõutu, pigem ikka need kandidaadid, keda pakutav ei motiveeriks. Sinu kirjeldatu on teisisõnu see vahemik, millest oma postituses kirjutasin. Vaevalt soome keele oskamatus pakutavast palgast näiteks poolt moodustaks. Ja kui soome keele oskus tõesti nii tähtis on, et lausa pool palka sellest oleneb, ei läheks soome keele mitteoskaja nagunii loosi.
      Mu põhiküsimus on, et kas palga varjamine kuulutustes on inimeste kottimiseks või ei. Ja arvan, et olen praeguse tagasiside põhjal veendunud, et just inimeste kottimise eesmärgil seda varjataksegi.

      Meeldib

      • ebapärlikarp

        Kottimise osas… Oleneb ettevõttest. Olen täiesti kindel, et ettevõttes, kus mina töötan, seda sellel eesmärgil ei varjata 🙂 Aga oi kui paljud ettevõtted üleüldse oma töötajaid kotivadki (ja seda ka osalt sellepärast, et töötajad lasevad endaga ka nii käituda), vot need ettevõtted kotivad kindlasti ka juba tööpakkumist esitades.

        Meeldib

        • miiu

          ebapärlikarbi jutus on iva – võid ju palga välja reklaamida ja hiljem põhjendada inimesele, kes töövestlusele tuleb, et ta saab lubatust vähem palka, sest ei ole piisavalt kompetentne, aga mida see inimese töömoraali ja motivatsiooniga teeb? ma ei kujuta küll ette, et ma tahaks töötada ametikohal, kus ma juba eos tean, et ma ei ole päris see, mida vaja oli ja leida loodeti… 😀

          Meeldib

          • Minu jaoks oleks oluline välja tuua suurusjärk. Osades kohtades eeldatakse, et töötaja üle 700 euro neto küsida ei tohiks, vastasel korral vaadataks teda kui kuu pealt kukkunut. Ma ei kandideerikski sellisesse firmasse.

            Aga mina ülemusena ei saaks öösel magada, kui ma maksaks ühele töötajale 2500 neto ja teisele 500 neto, nagu Indigoaalane näiteks tõi. Paraku on see vist Eesti tööturu igapäev.

            Liked by 1 person

          • Efka

            See oleneb, kuidas vaadata. Kui töökuulutuses on kirjas, et vaja soome ja inglise keelt ja ma ikka otsustan kandideerida, kuigi soome keelt eriti hästi ei oska, siis see on ju positiivne, kui just mind välja valiti 🙂 Tööandja näeb mu potensiaali, kuigi siis vb veidi väiksema palga eest.

            Liked by 1 person

  5. Jaanika

    Mind jälle huvitab, kuidas selline kaadripoliitika on välja kujunenud? Ma ei usu, et ülikoolis õpetatakse, et näe ära jumala eest palka maini, las vingerdavad ja higistavad tööintervjuul. Hetkel viskab mul esimese mõttena pähe see, et palga varjamine ongi meie töökultuuri osaks ja põhjused tõid juba enda postituses välja.

    Liked by 1 person

    • Just. See on välja kujunenud selliselt, et “kõik teevad nii”. Nagu korteriomanikud üürile andmiseks maaklereidki palkavad 🙂

      Meeldib

  6. lendav

    Jajah, kõigega nõus. Lisan juurde viimase nädala üllatuse. Sõbranna ja hetkel ka töökaaslane otsib uut tööd. Oli käinud kohalikus lastekodus vestlusel, sinna vajatakse noortemajja kasvatajat. Ja arvake ära, mis palk on? 520! Bruto! Lastekodu kasvataja on siis nii alama astme inimene, nii vähetähtis ja vastutuseta või?! Kõrgharidusega spetsialist võiks saada lausa kuni 720… Mis kuradi närutamine see on? Juurde küsida ei anna. Maivõi, öised pikad vahetused, nädalavahetustel tuleb tihti olla reede õhtust esmaspäeva hommikuni kohal, lastekodulapsed inimeseks kasvatada! Ja kuulutuses loomulikult ei olnud palganumbrit, sest muidu poleks sinna intervjuule ükski inimene läinud. Ega nad vist seegi konkurss kedagi ei leidnud, kes vähegi tööle sobiks ja ka selle olematu palgaga nõus oleks.

    Meeldib

  7. Ma siis vastan ka, kuigi palju on juba ees ära vastatud. Ma olen meie firmas see, kes neid kuulutusi treib ja kandidaate hindab. Ei pane palka kuulutusse. Ise paneksin, sest tõesti, see hoiab eemal kandidaadid, kes palgaga rahul ei oleks. Õnneks leidub alati keegi julge, kes kuulutuse juures palka küsib ja siis ma vastan talle, et “katseajal on palk selline” ning see info jääb järgmistele avalikuks. Miks ma kohe palka kirja ei pane? Sest rootslane ei taha. Ta küsib, kas teistel kuulutustel on ja kui ma ütlen, et ei ole üldiselt, siis ta ei taha, et mina ka paneksin. Ma ei tea, kas Rootsis on ka selline komme palka varjata, aga kuna Eestis on, siis teeme ikka Eesti reeglite järgi. Lisaks ka see siin välja toodud jutt “palk sõltub inimesest”. Peale katseaega üldiselt sõltub meil jah, aga stardipositsioon on samadel ametikohtadel üks ja sama, selle varjamisel pole minu arust mõtet.

    Meeldib

  8. Paks Kõuts

    See pole ainult Eesris nii. Ühel töövestlusel, pärast minu küsimustega pommitamist pakuti ka mulle võimalus küsimusi esitada. Küsisin, kui suur palk oleks, mille peale kerkisid kulmud, “Really, that’s your main concern??” Pole vist vaja mainidagi, et ma ei osutunud valituks.
    Ps, lugege Postimehest jutukesi a la kuidas käituda tööintervjuul. Palga küsimine olevat ülim tabu

    Meeldib

    • Jah, loomulikult on see täielik tabu. Üks normaalne inimene ei käi raha pärast tööl. Raha pärast käivad tööl ainult tõelised rotid ja inimkõnts. Normaalset inimest huvitab eelkõige eneseteostus ja endale meeldiva tegevusega tegelemine, töö peaks olema eelkõige hobi, millega tööandja hüvanguks tegeleda saab. Tõtt-öelda peaks töötaja tööandjale lausa tänulik olema. Mõtle, sa saad tegeleda endale huvitava asjaga, seda lausa 8 tundi ööpäevas. Soovi korral ka kauem. Tööandja on LOONUD selle koha ja SINA võid osutuda valituks. Kas sa ikka saad oma privileegist aru? Mõtle nüüd ikka hoolega läbi, mida sa siin nõuad. Sul pole midagi nõuda, sa ole tänulik selle eest, mis sulle antakse. Kui antakse. Sest järjekord on ukse taga!

      Meeldib

      • Paneks selle kokkuvõtte eest kohe mitu like’i 🙂

        Aegajalt töökuulutusi sirvides olen ka uskumatutele pakkumistele sattunud, ehk et nõudmised on ulmelised ja vastu suurt midagi ei pakuta. Ja palganumbrit loomulikult ei mainita. Kusjuures ma olen just aja kokkuhoiu mõttes oma CV-sse palgasoovi ära märkinud, et ei raiskaks aega firmadele, mis mulle soovitud palka ei suuda/ei taha maksta, ja ikkagi on mind kutsutud vestlustele ja hiljem siis algab tingimine.
        See palga alla tingimine on samuti üks väga ebameeldiv asi. Öeldakse onju, et küsida peab julgema, aga kui julged küsida, siis ei kutsuta vestlusele või hakatakse tingima.
        Igatahes on põnev see töötu elu – sain seda kogeda lausa 1,5 aastat, kuni lõpuks suures hädas lasingi palga osas alla tingida (tahtsin ikkagi erialast tööd ja Töötukassas arvati, et ma peaks Selverisse kassapidajaks juba minema :D) Õnneks suutsin vist ennast piisavalt tõestada ja mõne aja möödudes kauplesin ikkagi omale selle CV-s küsitud palga ka välja 🙂

        Oh, pikalt võiks sellest teemast kirjutada tõesti, aga ei tulnud siia teiste blogisid kaaperdama 🙂

        Meeldib

  9. Hakkasin kommenteerima, aga läks nii pikale, et tuli suisa eraldi postitus. 🙂 Nii et siia tuleb lihtsalt ja lühidalt WORD! Ja aitäh kirjutamast ka 🙂

    Meeldib

    • Paks Kõuts

      Sul on siin intekatega vedanud 😀

      Meeldib

      • Täitsa võimalik 😀 Mul on küll olnud üks enam kui kummaline töösuhte lõpetamine, aga intekad on tõesti kõik meeldivad olnud (ise ka täiesti amazed sellest)

        Meeldib

    • Vau! Sinu kogemustele ei saa kuidagi vastu. Mul on õnneks endal hästi läinud ja kuskil mind õnneks niimoodi ahistatud pole. Ja äge, et sa blogid jälle!

      Meeldib

      • Tore kuulda, et kellelgi hästi on läinud. Mul on endal olnud ka väga meeldivaid kogemusi Eestis, aga paraku valdav enamus jääb ikka sinna ebameeldiva poolele. Ja aitäh heade sõnade eest ka! 🙂

        Meeldib

  10. Kaur

    Kommisin akadeemikul, aga kirjutan siia ka:

    Minu ex-ülemus juhendas mind tööintekate asjus järgmiselt:
    “Kandidaat müüb ennast, aga sina (kui inteka läbiviija) müüd samal ajal ettevõtet. Kui sa ei pea ettevõtet müüma, siis on kandidaat liiga nõrk.”

    Nii et LOOMULIKULT käib tööintervjuu juurde see, et tööandja loeb üles kõik benefitid ja muud meeldivused, mis tööga kaasnevad. Ma ei kujutaks intervjuud ilma selleta ettegi.

    Meeldib

    • Kaur, sa räägid sellest, mis oleks normaalne. Kui teie firmas asjad nii käisidki, siis oli sul vedanud. Kahjuks ei ole see mitte igas firmas nii.

      Meeldib

  11. Kelly

    Niiiiiiiiii tõsi, olen ise tööotsija hetkel ja mõtlen alati sama, kui töökuulutusi vaatan! Kui vestlustel palga kohta küsin,siis pilkudest ma ei hakka rääkimagi – kohutav!

    Meeldib

Trackbacks

  1. Omast taskust | Akadeemik Londonis
  2. Tööst ja palgast | Kristallist elu

Kommi