Vaata mu salatit!

Kui kevadel tööga seoses oma seenioridega kohtumas käisime, küsisime neilt, kas nad Facebooki ka kasutavad ja kui mitte, siis mis põhjusel. Tagasiside oli selline, et ollakse põhimõttelised Facebooki vastased, kuna seal ujutatakse infoga üle ja see info, mis tuleb, on kohutavalt mõttetu, igav, tüütu ja häiriv. Ei ole seda sageli, kui ma 70-80-aastastega tugevalt samastuda suudan, aga selliseid vastuseid kuuldes tundsin ka ennast nagu seenior.

Ma ei ole see tüüp, kes igast sammust Facebooki postituse teeks. Ei meeldi mulle enda lennujaama täägimine ega restorani täägimine ega uue auto pildistamine ega enese päikeseloojangul jäädvustamine. Mul on ka raske mõista neid, kelle jaoks on see hädavajalik tegevus. Lähed reisile? Nojah, mis mul sellest? Või jääb sul kripeldama, kui ei saa seda fakti kõigile eksponeerida? Laps sõi šokolaadipudingut ja terve elamine, kaasa arvatud laps ise, on pruuni lögaga kaetud? Oh, how interesting, please tell me more! Otepää kohvikus X saab kurgi ja tomatiga salatit tellida? Vao, palun detaile!!! Kuid kõige hullemad on muidugi kõiksuguste kampaaniate jagamise postitused, millest üle rullimine tekitab endale telliskiviga kuklasse koksamise tungi. Pluss see, et kui keegi tuttav midagi laigib või kommenteerib, peab Facebook ka selle kohe teistele feedi viskama. Haruharva, kui see on huvitav.

Mind köidavad Facebookis ainult arutelud, mis toimuvad kas mõne jagatud artikli kommentaariumis või kusagil grupis, mingit konkreetset juhtumit arutades. Paljuvihatud “karvajalgade” grupp Virginia Woolf näiteks mulle väga meeldib. Jah, mõnikord pingutatakse seal teemadega üle ja otsitakse probleemi kohast, kus seda pole, aga see on pigem harv nähtus ja suurem osa liitunutest on seal kohe päris arukad. Sõna võtan ise harvem, aga loen küll sealseid teemasid päris sageli. Huvitavad on ka need lõimed, mis lähevad lahti kellegi postitustest. A la vana kursavend postitab mingi artikli, lisab omalt poolt kommentaari ja läheb vaidluseks. Alati leidub ju keegi, kes arvamusega ei nõustu või ei saa asjadest päris samamoodi aru. Või valib EKREt.

Enese igast küljest pildistamist ja nende piltide üles laadimist ma päriselt ei mõista. Edevus? Paljud enda piltide postitajad ise reaalselt sellele aega kulutavad, et läbi lapata kellegi kolmanda egopilte? Mulle tundub, et sageli pannakse sõbrale laike eelkõige selleks, et siis ise ka saada, kui enda pildid üles laetakse. Sest kellegi endast üles pandud 20 pilti läbi vaadata ei ole üldse huvitav. Välja arvatud juhul, kui vaataja pole pervert, kes soovib vaadatava kohta infot välja urgitseda (kellega aega veedetakse, kus käiakse, mis seljas on, kuidas välja nähakse, kas kortsud juba on tekkinud) või ekskallim, kellel on vaja nuhkida/imetleda, kellest ilma jäädi. Nii et tihti paisatakse endast õudselt suur ports pilte Facebooki, aga ega väga pikalt vist ei mõelda, kuivõrd huvitav see teiste jaoks on? Endale tundub ju maailma kõige olulisem.

Minust on ka Facebookis mõned pildid üleval, aga ma üldiselt tunnen, et olen sellest välja kasvanud. Austraalia ajal ma üldse hakkasingi Facebooki kasutama, sest siis juhtus ikka, et sõbrad tahtsid teada, millega maakera kuklapoolel tegeletakse. Ohtralt materjali ma üles ei laadinud ja ütlen ausalt, et praegu neid pilte vaadates mõtlen, et milleks üldse kõik need pildid seal. Ma tahaks, et neid kõiki pilte saaks kerge vaevaga võõrastele nähtamatuks muuta, aga ei ole viitsinud veel asjasse süveneda. Ma ei taha, et pildid kustuks, sest mulle endale on need ikkagi emotsionaalse väärtusega ja aitavad meenutada mingeid sündmusi, kus ma osalesin, aga võõraste jaoks? Nende jaoks on see lihtsalt üks suvaline pilt, mis ei meenuta mitte midagi.

Reisipilte armastatakse ka hullusti üles laadida, ikka albumite kaupa. Ma olen varemgi öelnud, et reisifotod ei huvita mitte kedagi teist peale reisumehe enda. Kellegi 200+ pilti läbi klikkida – ain’t nobody got time for that. Ainult ema on neist piltidest huvitatud. Aga ema jaoks ei ole vaja Facebooki laadida, sest lisaks emale näevad neid ju ka ülejäänud 500 sõpra, keda need pildid ei huvita. Pildikoormate asemel eelistan mina reisimuljete kuulamist või lugemist. Ebapärlikarp käis hiljuti reisil, krsi käis hiljuti reisil – kuigi ma neid inimesi päriselus ei tunne, oli nii mõnus reisikirjeldusi lugeda. Mida korda saadeti, kus käidi, mis kohad olid lahedad, mis mitte. Mulle meeldis see palju rohkem. Ka ilma piltideta on see info mulle 200 miljonit korda mõnusam tarbida kui ports pilte ilma igasuguse tekstita. Nii et ei, pilt ei ütle minu jaoks 1000 sõna. Eriti kui see pilt on Otepää kohviku salatist. Sry.

Mõned pildid mulle meeldivad ka, ärge arvake, et absoluutselt kõik mu jaoks igav on. Näiteks kui a la Rakveres sajab taevast alla õunasuuruseid raheterasid vms. Või kui hiljuti tänavate üleujutuse ajal keegi läks autost välja ja päästis veelõksu jäänud kassipoja ja sellest pannakse üles video – see mulle küll meeldib. Või kui jagatakse mingit eriti naljakat pilti, siis meeldib mulle ka. Aga kui keegi end oma eneseimetluses leotab – no kohutavalt igav ja tüütu.

Miks Facebook üldse hea on? Sest seal saab tuttavatega kergesti kontakti võtta. Mõnega on distants tuhandete kilomeetrite pikkune ja selleks, et küsida, kuidas läheb, on Facebook kasulik. Mõni on meiliaadressi/telefoninumbrit vahetanud – väga hea, Facebookis saan ühendust. Mõni postitab, et üürib välja enda korteri (ehk otse omanikult) – oh, kellelgi on sellest infost kindlasti kasu. Aga et keegi käis peol ja seal tehti pilti – boring. Õudselt boring.

12 kommentaari

  1. Ja see on täpselt just see põhjus, miks ma FB üldse kasutan- et kuna mul pole 100 reisi ja looduspildiga mitte midagi teha, siis panengi need FB:)
    Settingutest saab väga lihtsalt muuta, kes mida näeb, kui üldse näeb. Kuna ma ise ignoreerin pea kõiki postitusi, siis ei pane ma ka pahaks, kui mu reisi- või lillepostituse all on vaid 5-6 laiki. Mõistan ja aksepteerin..:)

    Hiljuti tegin samal põhjusel Instagrammi ja .. siis sain oma kurvastuseks teada, et sinna saab pilte panna ainult telefonist., St isegi kui ma teoreetilsielt teen fotokaga kvaliteetse pildi, pean ta saama telefoni, et panna arvutisse…
    mis see point on ja kas maailmas pole juba liiga palju viletsaid fotosid?!

    Nii et kui keegi teab piiramatu mahuga fotoalbumit, kuhu ma saaks postitada oma looduspilte, siis antagu lahkelt teada! Siis jätan FB ja Inst sõbrad rahule. Google+ pole päris see.

    Meeldib

    • Ma hoian pilte arvutis. Okei, viimaste reiside pildid on ka keskkonnas, mida tööl loome, aga sinna on laetud konkreetselt ainult ema jaoks ja sõbralist seal on üldse väga väike. Kui see oleks Facebookiga sama populaarne, ei paneks ma kindlasti sinna ka ühtegi.

      Meeldib

    • sesamy

      flickr.com- siis kui mina konto tegin anti igatahes 1TB ruumi. Mõistan- see pole piiramatu, ent kolme aasta jooksul pole ma suutnud isegi 3% mahust täita…

      Meeldib

  2. ebapärlikarp

    Mul olid seal blogis mõned pildid ka 😀 (Aga ausalt, need olid rohkem minu isale suunatud) 🙂

    Meeldib

    • Pildid illustreerisid muuhulgas teksti, mis sa kirjutasid. Kui oleks olnud ports pilte endast ja oma perest, sissejuhatuseks kaks rida: Me & my family in Italy, siis ma poleks viitsinud postitust lähemalt uurida 🙂

      Aga jah – lisaks emadele on olemas ka isad! 😀 Ka isasid võivad pildid laste tegemistest huvitada rohkem kui sõpru-tuttavaid. Kuna mu enda oma ei kvalifitseeru, siis unustasin mainida.

      Meeldib

      • ebapärlikarp

        Ema mul nõuab feissis, et saada pilte, kui ma reisil olen. Aga isal ei ole feissi 😀

        Meeldib

  3. ritsik

    Pilte saab pilve panna, aga mul pole olnud huvi sellele mõelda.
    Minul on FBst tööalaselt päris sageli kasu. Saab huvitavat infot, mis mu töös võib ära kuluda ja mitte ainult tuttavate, vaid ka tööalaselt vajalike võõraste inimestega kontakti. Nt noored sageli ei võta telefoni või on nende numbrit raske kuskilt leida, aga FB-sõnumile vastavad kiirelt.
    Pilte ma palju ei pane, aga nt laste koolilõpetamise fotodest pole suutnud hoiduda.

    Meeldib

  4. Mul on vist inimkontakti elus nii vähe, et mind täitsa huvitab, mida teised inimesed FB-sse postitavad. Reisipilte vaatan ka hea meelega ja mul on tõesti olnud aega, et tuttava 150 pildist koosnev album läbi vaadata. Ise ma postitan väga harva, sest millegipärast arvan, et enamik FB kasutajatest on just sinusugused, keda ei huvitaks. Ainuke asi, mida ma tõesti ei kannata, on need igasugu läila tekstiga motivatsioonipildikesed, mida mõned vist iga õhtu lappavad ja laigivad.
    Seda, et keegi minuga kontakti otsiks, eriti ei juhtu ning üldiselt lihtsalt õhtuti mängin FB-s ning siis kui mängus elud otsas, vaatan ringi teiste inimeste eludes.

    Meeldib

    • Äh, misasja! Sinuga võiksin siis ise mõnikord keset päeva kontakti astuda. Ma usun, et meil oleks juttu ajada palju põnevam kui üksteisele vaatamiseks salatipilte üles laadida.

      Meeldib

  5. Nell

    Minul on küll FBs pilte aga kogu maailmale ei jaga. Seadsin sätted nii, esiteks on mu postid nähtavad vaid sõpradele (mitte ka sõprade sõpradele) ning minu pildid on nähtavaid vaid kitsale ringile sõpradest. Teiste reisipilte vaatan küll aga kui mõni piiga igal õhtul jooksmas käies endast selfi teeb siis need jäävad minust laikimata.

    Liked by 1 person

  6. Fb on ka ju nagu blogi- lihtsalt selline mida oskab kasutada ka vanaema 🙂 jagataxe ikka samamoodi oma elus toimuvat ja arvamusi nagu blogis. Ainult aega võtab vähem ja info on pealiskaudsem. Aga mina isiklikult olen sõbralist pannudki aind sõbrad, tuttavaid ja juhututtavaid mul seal pole. Umbes 200 inimest koos sugulaste, endiste kooli ja töökaaslastega ja sõbrad. Kõik. Mõttetuid postitusi mu seinale ei tule. Ja kui keegi paneb oma pardihuule pilte siis seda saab parandada sellega et keelad tema postituste näitamise oma seinal. Seega jah ma olen pervert, sest mulle meeldib vaadata millised teised inimesed on, kuidas nad elavad ja kus reisivad. Eriti toredad on pildid kohtadest kus ise olen käinud või käija plaanin. Inimesed lihtsalt inspireerivad mind 🙂

    Meeldib

  7. Ma arvan, et salatit võib vaadata küll, peaasi et viskamiseks (toss) ei lähe. 😀

    Meeldib

Kommi